De NS 162 tussen NS en Stibans...

Bij de werkplaats Zwolle werden de loks verzameld, wachtend op sloop of verkoop. Foto gemaakt op 19 augustus 1957 door J. Lub  en gepubliceerd in het boek "Dieselloks in Nederland", op pagina 145 onder. ISBN 90 6013 089 8; Uitgeverij De Alk bv, Alkmaar 2002:

Na de buitendienst stelling van de NS-serie 161-165, werden de NS 162 en NS 164 verkocht aan de "NV Nederlandsche Steenkolenmijnen Willem-Sophia" te Geleen. Daar worden de loks niet alleen vernummerd (162 >> D-2 en 164 >> D-3) maar ook aangepast aan het werk aldaar. Zo krijgen ze een plat dak om onder de kolenlaadinstallaties door te kunnen rijden.

De nummerplaat van de "Willem-Sophia mijn" (Foto K. Mooy; Aartselaar 13-07-1987)

Vanaf 1971 deed de D-2 dienst bij de firma Van den Bossche uit Aartselaar (Belgi). Dit bedrijf beschikte over een vuilstortplaats in Mont St. Guibert. Behalve de D-2 deden bij deze vuilstort maar liefst 8 verschillende loks dienst, maar niet allemaal tegelijk. De dagelijkse dienst bestond uit het verplaatsen van goederenwagens met huisafval over en afstand van 1,5 km naar de vuilstort. Dan werden de wagens gelost en konden de loks de lege wagens weer terugbrengen.

Op een gegeven moment raakte de D-2 defect en werd de lok overgebracht naar het moederbedrijf te Aartselaar. Hier heeft de lok jarenlang te koop gestaan, een tijdje samen met lok 4 (van het type "Ruston).

Te Aartselaar, langs de A-12 Antwerpen-Brussel, staan lok 4 en de D-2 op een kort stukje spoor. (Foto K. Mooy; 13-07-1987)

Na het beindigen van het bedrijf werd al het materieel verkocht, maar de D-2 bleef onverkoopbaar. De eigenaar had nog een idee om de lok dan maar als monument te laten staan, en later eventueel zelfs op te knappen. Nadat 3 Stibans-medewerkers de lok hadden her-ontdekt, werd geprobeerd de lok over te nemen. Dat idee strandde op de "opknap-plannen" van de eigenaar. Uiteraard werd door de Stibans wel adres-gegevens achtergelaten voor als de eigenaar zich alsnog zou bedenken. En dat gebeurde al na 6 maanden! Na diverse bezoeken aan Aartselaar werd de lok alsnog overgedragen aan de 3 Stibans-medewerkers.

Op 28 november 1996 was het dan eindelijk zover! Vroeg in de ochtend gingen 2 auto's met nog wat slaperige medewerkers richting Aartselaar. Kort na aankomst, kwam daar ook de vrachtwagen van Van Maanen uit Barneveld aan

Omdat de lok voor aan op een stukje spoor stond, en de vrachtwagen vr de lok moest staan om hem te kunnen opladen, werd de D-2 verplaatst. De eerste meters die de lok sinds jaren weer rollend aflegde. Daarna kon de vrachtwagen vr de lok worden gezet. Na het bouwen van een oprit-frame kon met behulp van een lier, de lok voorzichtig op de vrachtwagen worden gereden. De gebruikte trailer heeft als voordeel dat de rails IN de vloer zijn gelegd. Hierdoor staat de lok lager. De hoogte van het transport kwam nu niet boven de 4 meter uit, wat een aanzienlijke besparing oplevert qua papierwerk.

Het transport tijdens een korte pauze. (Foto K. Mooy, 28-11-1996)

Na een lange rit over Antwerpen, Breda, Tilburg, Den Bosch en Utrecht, kwam 's middags de vrachtwagen aan op rangeeremplacement Watergraafsmeer te Amsterdam. De restauratie van D-2 naar een bedrijfsvaardige NS-162 kan beginnen!!